Exemple de bune practici in invatarea permanenta

Exemple de bune practici in invatarea permanenta

 

Intarirea competitivitatii, cresterea gradului de ocupare a fortei de munca si de adaptabilitate a acesteia depind de posibilitatea indivizilor de a avea acces la cunostinte adecvate si de ultima ora, de sistemele de educatie si de formare profesionala, de capacitatea de a lua parte si de a-si aduce contributia la viata economica si sociala.

Fiecare stat este responsabil de propriul sau sistem de educatie si formare, intr-un anumit context institutional. Realitatea demonstreaza ca realizarile in cadrul acestui sistem depind de implicarea, contributiile si angajamentul unei mari varietati de persoane din toate domeniile vietii sociale si economice, un rol important avandu-l partenerii sociali. La fel de importante sunt si eforturile fiecaruia dintre noi, pentru a progresa in cunoastere, performanta profesionala si adaptare sociala.

 

Experienta nationala

“Califica-te!  E sansa ta de a te integra in munca!”

Proiectul  “Califica-te!  E sansa ta de a te integra in munca!” este un proiect strategic cofinantat de Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, rezultat unui parteneriat transnational intre Fundatia „Ing. Nejloveanu Niculae – Maestru in arta culinara”- Constanta, S.C. Compania de Investitii pentru Turism S.A. – Bucuresti, S.C. Succes TGM S.R.L. – Bucuresti si Centrul European de Profesii Culinare – Paris.

Obiectivul general al proiectului este acela de a facilita tranzitia de la scoala la viata activa a elevilor si studentilor prin imbunatatirea nivelului de calificare a acestora, in vederea obtinerii unei calificari complete si actuale in conformitate cu cerintele pietei muncii. Practica vizeaza elevii din clasa a XI-a de la liceele cu profil tehnologic, studentilor din anul 2 de la facultatile de comert, turism, servicii si angajatilor din turism in vederea deprinderii urmatoarelor meserii: bucatar, ospatar, camerista, receptioner si ghid-agent de turism. In cadrul proiectului, acestia vor participa la stagii de practica gratuite alaturi de profesionisti renumiti din domeniu, in cadrul unor hoteluri si restaurante de renume ca Crowne Plazza, Ibis, Ramada, Parc. Beneficiarii proiectului vor putea face schimburi de experienta prin intermediul unor vizite de lucru in Constanta, Bucuresti, Iasi si chiar in Franta . La sfarsitul stagiului de practica, participantii vor primi burse de practica in valoare de 400 lei, iar cei mai buni dintre ei vor fi recompensati cu premii de pana la 1100 lei.

 

“O calificare in Turism - o sansa pentru o slujba mai buna”

Federatia Bucatarilor din Romania impreuna cu Camera de Comert a Municipiului Bucuresti, Camera de Comert Valcea si STEF Management Consulting deruleaza proiectul „O calificare in Turism - o sansa pentru o slujba mai buna”, proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Acest proiect strategic are ca scop calificarea de personal in Turism, si se adreseaza unui numar de 1.000 de persoane angajate, in principal persoanelor rezidente in Municipiul Bucuresti si Judetele Ilfov, Valcea, Olt, Dolj, Gorj, Mehedinti, Alba, Harghita, Sibiu, Brasov, Covasna. Cele 600 de persoane care se estimeaza ca vor fi calificate, vor dobandi diplome de Bucatar, Ospatar si Administrator Pensiune Turistica.

 

“Formare profesionala in domeniul serviciilor: Industrie hoteliera, Alimentatie publica si Comert”

S.C. Monoprix SRL - Scoala „Bella Italia” implementeaza in perioada 01.07.2010 - 30.06.2013, in parteneriat cu Fundatia Centrul pentru Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii (C.D.I.M.M.) Braila proiectul “Formare profesionala in domeniul serviciilor: Industrie hoteliera, Alimentatie publica si Comert”. Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Axa Prioritara 2 – „Corelarea invatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii”, Domeniul Major de Interventie 2.3. „Acces si participare la Formare Profesionala Continua (FPC)”.

Obiectivul proiectului este promovarea accesului la programe relevante de formare profesionala continua si validarea si calificarea in meseriile de  Bucatar, Cofetar-patiser, Ospatar, Lucrator in hoteluri/camerista,Tehnician in turism, hotel si alimentatie/receptioner si Lucrator in comert, a 576 de angajati (femei si barbati) din 2 regiuni de dezvoltare.

 

„Calificare si evaluare de competente, pentru angajatii din Regiunea Sud-Muntenia si regiunea Sud Est in vederea cresterii nivelului de calificare”

Proiectul se desfasoara in regiunea Sud–Muntenia (Dimbovita, Prahova, Arges, Ialomita, Calarasi, Giurgiu, Teleorman) si regiunea Sud-Est (Buzau, Braila, Vrancea, Constanta, Tulcea,  Galati) pe o perioada de 36 de luni. Lansat de ASSD Dambovita in colaborare cu ASIM Dambovita, ARCA Braila si ForDa Buzau, proiectul are ca obiectiv general dezvoltarea resurselor umane prin activitati de calificare sau recalificare si evaluarea competentelor dobandite pe cale non-formala pentru angajatii din Regiunea Sud Muntenia si Regiunea Sud Est. Proiectul spera sa   ofere servicii de consiliere profesionala, dezvoltare personala, consiliere motivationala, respectiv asistare in vederea accesului la serviciile de Formare Profesionala Continua pentru 1000 de angajati, servicii de calificare sau recalificare pentru 500 de angajati, sa evalueze competentele profesionale dobandite pe cale non-formala pentru 250 de angajati in ocupatii ca:  Patiser – nomenclator calificare, Brutar, Bucatar, Electrician exploatare medie si joasa tensiune, Lacatus mecanic de intretinere si reparatii universale, Operator introducere validare si prelucrare date, Ospatar(chlener) vinzator in unitati de alimentatie, Frizer, coafor, manichiurist, pedichiurist etc.

 

“Servicii de consiliere in cariera, servicii de calificare/recalificare si servicii de evaluare a competentelor dobandite pe cale non-formala pentru angajatii din regiunea Sud-Muntenia, regiunea Centru si regiunea Nord-Vest”

Proiectul se desfasoara in regiunea Sud-Muntenia (Dimbovita, Prahova, Arges, Ialomita, Calarasi, Giurgiu, Teleorman), regiunea Centru (Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures si Sibiu) si regiunea Nord Vest (Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramures, Satu-Mare si Salaj) pe o perioada de 36 de luni. Initiat de Asociatia "Inapoi la Munca" in parteneriat cu Asociatia de Sprijin a Somerilor Dambovita si SC Hexalina Com SRL are ca obiective specifice oferirea serviciilor de informare si consiliere catre 800 angajati consiliati, oferirea serviciilor de calificare/recalificare catre 400 de angajati, oferirea serviciilor de evaluare a competentelor dobandite pe cale non-formala catre 200 de angajati. Grupul tinta va beneficia de 25 de cursuri de calificare/recalificare in functie de nevoile specifice ale grupului tinta si de evolutia pietei muncii in ocupatiile: Asistent de gestiune, Operator calculator, Tehnician-cadastru, Cosmetician, Instalator instalatii tehnico sanitare si de gaze,  Macelar, Sudor, Tinichigiu auto, Mecanic auto si altele.

 

Experienta internationala

In Europa, sistemele de educatie si formare profesionala s-au adaptat in permanenta noilor provocari, „invatarea pe tot parcursul vietii fiind principiul fundamental pentru dezvoltarea cetateniei active, a coeziunii sociale si a ocuparii fortei de munca." (Memorandumul privind invatarea pe tot parcursul vietii - document elaborat de Comisia Europeana in octombrie 2000).

Multe dintre exemplele de “buna practica” din Europa ilustreaza abordari inovatoare si flexibile pentru ca cetatenii si alti parteneri sa puna in practica invatarea permanenta. Cateva initiative se desfasoara deja de un numar de ani si exista dovezi ca ele sunt eficiente. Diseminarea acestor exemple de “buna practica” are rolul de a arata in termeni concreti ce poate insemna invatarea permanenta si de a stimula dezbaterea si cautarea de idei si metode noi - in si in afara Europei.

Obiectivul 1:  Garantarea accesului universal si continuu la invatare pentru a se forma si reinnoi competentele necesare pentru o participare sustinuta la societatea cunoasterii

Suedia - Initiativa privind Educatia Adultilor (AEI)

Grupul tinta: adultii

AEI este destinata adultilor someri sau celor care nu au o calificare de nivelul a trei ani de invatamant secundar superior. Ideea este aceea ca adultilor care au nevoie mai mare de educatie trebuie sa li se ofere o sansa de a recupera si de a-si imbogati cunostintele. Imbunatatirea nivelului deprinderilor si cresterea increderii in sine ii va ajuta sa-si consolideze pozitia pe piata muncii.

Obiectivele AEI sunt:

-  sa reduca somajul;

-  sa dezvolte educatia adultilor;

-  sa reduca polarizarea educationala;

-  sa promoveze dezvoltarea.

Intentia este aceea ca toata invatarea care se desfasoara in cadrul acestei initiative sa fie guvernata ca forma si continut de nevoile, dorintele si capacitatea individului. Fiecare individ trebuie, astfel, sa aiba o gama larga de scopuri ale alegerii personale in termenii tipului de studiu pe care acestea le solicita, a timpului si locatiei respectivului studiu. Validarea competentei poate permite studentilor sa scurteze timpul pe care il petrec studiind.

 

Nivel transnational

Proiectul YOUTHSTART - Gemeente Groningen

Grupul tinta: persoane tinere

Surse de co-finantare: YOUTHSTART, Guvernul Central, Companii particulare din Groningen (Olanda)

Promotorul principal: StinPostbus si parteneri din Irlanda si Austria

Capacitatea de a folosi tehnologiile informatiilor si cresterea deprinderilor personale sunt considerate a fi factori cheie in ocuparea unui loc de munca in Olanda.

Acest proiect este strans legat de obiectivele nationale ale invatarii permanente din Olanda, care dau o mare prioritate dezvoltarii de deprinderi ICT, precum si folosirii pedagogilor inovatoare. Este, de asemenea, in concordanta cu definitia invatarii permanente data de Comisia Europeana.

Proiectul a fost preluat in provinciile din nordul Olandei. Participarea IMM-urilor a fost un factor cheie pentru sustinerea proiectului.

Cursurile includ o combinatie de formare in domeniul deprinderilor de baza si in cel al deprinderilor personale. Cele din urma includ teme ca respectul de sine, cum sa te comporti la un interviu, cum sa raspunzi la telefon, cum sa lucrezi in grupuri etc. Aceasta combinatie pare potrivita pentru grupul tinta al beneficiarilor (tinerii someri) data fiind lipsa de experienta a acestora in aceste domenii.

 

Obiectivul 2:   Cresterea vizibila a nivelului de investitii in resursele umane in vederea valorificarii valorii celei mai importante a Europei, anume, oamenii sai

European

Proiectul ADAPT: rotirea slujbelor in UE

Grupul tinta: salariati individuali, grupuri de salariati, someri, departamentul unei companii sau o ramura industriala.

 

Punctul de plecare in Rotirea Slujbelor (Job Rotation) se afla in interiorul afacerilor si in nevoile lor de formare, aparute in urma introducerii de tehnologii noi, datorita schimbarilor organizatorice sau proceselor de internationalizare. Principiul unei scheme de rotire a slujbelor este simplu: angajatul participa la formare suplimentara, in vreme ce o persoana deja formata pentru aceasta slujba temporara o preia ca inlocuitor. A fost estimat un numar de 5311 persoane si 622 de companii care urmau sa participe in proiecte de Rotire a Slujbelor in toata Europa. Flexibilitatea instrumentului Rotirii Slujbelor a facut posibila adaptarea acesteia pentru cadre nationale si regionale si chiar pentru situatii locale unice. Cand se ia in considerare efectul angajarii asupra inlocuitorului, rezultatele din toate regiunile europene indica faptul ca aproximativ 75% din suplinitori au obtinut slujbe dupa incheierea perioadei de inlocuire, fie in intreprinderea unde a avut loc Rotirea Slujbelor, fie in alte companii.

 

Marea Britanie - Investitori in resursele umane

Investitori in Oameni ("Investors in people") a fost introdus in Marea Britanie si s-a dovedit de atunci o initiativa importanta in recunoasterea acelor intreprinderi care investesc in formare pentru angajatii lor. Programul ofera angajatorilor o analiza nationala standard a nevoilor de formare iar acele companii care doresc sa fie recunoscute ca un Investitor in Oameni trebuie sa se conformeze acestui standard. Aceasta ajuta la marirea la maximum a performantelor in afaceri prin conectarea formarii si dezvoltarii angajatilor cu obiectivele de afaceri ale unei organizatii. Standardul este bazat pe patru principii fundamentale:

- senior - managerul isi ia angajamentul sa dezvolte pregatirea tuturor angajatilor in vederea atingerii obiectivelor afacerii;

- angajatorul isi revede, in mod regulat, obiectivele afacerii si isi planifica modul in care sa le atinga prin dezvoltarea deprinderilor individuale ale salariatilor individuali si ale celor care lucreaza in echipe;

- angajatorul ii formeaza si ii dezvolta pe indivizi din momentul in care au fost recrutati si de-a lungul activitatii lor;

- angajatorul evalueaza investitia in formare si dezvoltare si estimeaza impactul formarii asupra imbunatatirii eficacitatii.

Investitori in Oameni a fost lansat de asemenea in Olanda, fiind promovat de Initiativa Olandeza privind invatarea continua si de Planul National de Actiune pentru Ocuparea Fortei de Munca.

 

Obiectivul 3:   Dezvoltarea metodelor si contextelor de predare si invatare necesare pentru a se asigura continuum-ul invatarii permanente si invatarii de-a lungul intregii vieti

 Nivel transnational

 

Proiectul Socrates:  MIWEUL - sa-l facem sa functioneze: Universitatile europene si invatarea permanenta

Acest proiect transnational a fost finantat in cadrul actiunii privind educatia adultilor a programului Socrates si a implicat colaborarea si cercetarea comparativa intre cercetatori din 4 state membre ale UE. Obiectivul proiectului a fost acela de a dezvolta o retea de centre de cercetare in vederea identificarii de nevoi pentru intensificarea contributiei politicilor si practicilor educationale si formare la invatarea permanenta. Ca urmare, proiectul s-a concentrat pe urmatoarele aspecte:

- analiza dezvoltarii institutiilor de invatamant superior ca centre pentru invatarea permanenta  in 4 tari europene;

- concentrarea pe formularea politicii, orientarea invatarii permanente (in special pe accesul la educatie si pe nevoile beneficiarilor adulti) si pe obstacolele in calea dezvoltarii viitoare;

- identificarea aspectelor comune si a diferentelor intre tarile europene privind invatarea permanenta;

- promovarea schimbului politicilor la nivel national, regional si european prin contributia la intelegerea a ceea ce se petrece la nivel institutional si national;

-  promovarea dimensiunii europene si a intelegerii reciproce privind invatarea permanenta.

Ca parte a acestui proiect de cercetare, o abordare globala a fost adoptata prin considerarea dimensiunii lifelong a invatamantului superior si a tipurilor de politici implementate la nivel national. Contributia semnificativa a dezvoltariiinvatarii permanente in invatamantul superior depinde de gradul in care aceste institutii, in parteneriat cu lumea afacerilor, autoritatile locale si regionale, precum si cu comunitatile, pot asigura un acces mai mare la educatie si instruire a cursantilornon-traditionali, inclusiv prin intermediul ICT.

 

Nivelul european

Reteaua europeana a scolilor inovatoare (ENIS)

Grupul-tinta: institutiile de educatie

Ca o componenta a structurii EUN (reteaua de scoli Schoolnet), obiectivul major al ENIS este acela de a crea o retea de scoli reformatoare care sa poata fi utilizata pentru demonstratii complete de proiecte-pilot in cadrul EUN si nu numai. Aceasta retea completa consta in aprox. 500 de scoli, avand o reprezentare europeana larga, si vor constitui un cadru comun integrat in ceea ce priveste conectivitatea si infrastructura tehnica, mijloacele organizationale si pedagogice, cunostintele, deprinderile si metodele pedagogice si organizationale.

Reteaua cuprinde scoli cu echipament ICT adecvat si care detinexperienta in utilizarea acestuia. Se afla in curs de desfasurare, in fiecare dintre tarile membre EUN, un proces de selectare a celor mai inovatoare scoli. Fiecare scoala ENIS va completa si trimite un formular ce va fi evaluat de catreautoritatilenationale. Principalul beneficiu pentru scolile inovatoare este accesul la pagina web EUN, ceea ce presupune acces la:

-   aplicatiile in colaborare;

-   platforma de comunicare;

-   materialul educational si instrumentele dezvoltate prin programele de lucru EUN.

 

Obiectivul 4:  Sa se imbunatateasca semnificativ modalitatile in care participarea si rezultatele invatarii sunt intelese si apreciate, cu precadereinvatarea non-formala si cea informala

SUA - Evaluarea invatarii anterioare

PONSI (proiectul privind instruirea si creditul sponsorizat in afara colegiului) - a fost prima schema introdusa de catre New York State University Board of Regents, ca urmare a unui studiu-pilot. Functioneaza in cooperare cu California State University si recunoaste cursurile de pe tot cuprinsul tarii, certificatele recunoscute de PONSI fiind acceptate de 1400 de universitati si academii. Sistemul de recomandare a creditelor pentru colegii (credit) a fost introdus in acelasi timp si de catre Consiliul American pentru Educatie (Washington DC) care este o organizatie-umbrela reprezentand toate universitatile si academiile acreditate din SUA.

Prevaleaza 3 tipuri de abordari ale EvaluariiInvatarii Anterioare: teste, evaluari ale formarii sponsorizate in afara colegiului si evaluare comprehensiva a experientelor de viata si munca prin evaluari de portofoliu (globale).

Evaluarea de portofoliu este considerata a fi singura metoda care ii ajuta pe adultii care invata sa-si evalueze propria invatare anterioara si s-o foloseasca ca baza pentru dezvoltarea de proiecte privind invatarea si dezvoltarea viitoare. Aceasta este o abordare holistica pentru ca se concentreaza asupra identificarii si articularii invatarii, ca si asupra masurarii si evaluarii ei. Portofoliul este un document formal, subliniind experientele de invatare in afara colegiului si este folosit pentru a solicita recunoasterea de catre colegiu a invatarii pe baza experientei.

Toate aceste masuri sustin acceptarea si implementarea invatarii permanente ca parte a vietii moderne. Ele conduc catre un curent principal al invatarii postscolare. Cu toate acestea, este dificil sa gasesti dovezi asupra modului in care PLA (Prior LearningAssessment) influenteaza progresul si dezvoltarea la locul de munca, independent de progresul academic. Aceasta este totusi o zona interesanta care are nevoie de mai multa cercetare si examinare, dat fiind faptul ca multe alte tari vad in SUA un lider in acest domeniu.

 

FRANTA - Bilan des compétences

Grupurile-tinta: indivizi si intreprinderi

Initiativa poate veni din partea intreprinderii sau chiar dinspre muncitor. Scopul este acela de a permite angajatului sa-si inteleaga competentele personale si profesionale, la fel ca si motivatiile si aptitudinile, pentru a facilita planurile si cariera profesionala si educationala. "Bilantul competentelor" este un sistem national definit si administrat potrivit unei legi nationale. Este concentrat pe piata muncii si pe intreprinderi. Ideea este aceea de a-i oferi angajatorului sau angajatului un feed-back cu privire la competentele sale in vederea sprijinirii invatarii viitoare si dezvoltarii carierei. Bilantul competentelor nu are ca obiectiv recunoasterea formala a competentelor potrivit unui standard de calificare. Principalele puncte de referinta sunt indivizii si intreprinderile.

 

Obiectivul 5:  Sa se asigure conditiile ca fiecare sa poata avea acces cu usurinta la informatie de calitate si la sfaturi privind oportunitatile de educatie pe tot cuprinsul Europei si pe tot parcursul vietii.

Nivel transnational

 

Proiect Leonardo da Vinci: EURO PRO-FILES (dezvoltarea unui program software multimedia pentru orientare)

Grupul-tinta: tinerii

 

Proiectul este finantat prin Leonardo da Vinci si obiectivul sau este proiectarea si producerea unui program software multimedia care dezvolta sisteme de orientare vocationala pentru tineri. Natura multimedia a acestui instrument permite compararea profilelor ocupationale si promoveaza formarea profesionala a tinerilor precum si dezvoltarea unor sisteme de orientare.

Proiectul faciliteaza schimburile in domeniul formarii profesionale la nivel european, in vreme ce CD-Rom-ul ofera o baza de date privind profilurile deprinderilor ce trebuie dobandite pentru ocupatiile alese, precum si formarea corespunzatoare. In cele din urma, aceste instrumente stimuleaza mobilitatea tinerilor si reduce segmentarea culturala, vocationala si educationala.

Impactul sistemelor nationale de orientare a fost unul pozitiv. Proiectul permite unui furnizor de servicii de consultanta pentru cariera sa raspunda solicitarilor de informatii din partea tinerilor despre profilurile ocupationale, pe o baza cu adevarat transnationala. Sfatul poate fi ajustat in concordanta cu cerintele celui ce va fi format si il va ajuta in luarea unei decizii documentate privind mobilitatea transnationala.

 

Canada - SkillNet.ca

SkillsNet.ca este site-ul web privind informatiile despre locurile de munca si cariera cu cea mai rapida crestere din Canada. Ca site pentru informatii despre slujbe si cariera, SkillNet.ca este un partener al serviciilor de recrutare integrate, dezvoltate de Industry Canada cu asistenta din partea HumanResourcesDevelopment Canada si XwaveSolutions. Acestea includ colegii si universitati, domenii ca sanatatea, artele si cultura, educatia, intretinerea avioanelor si voluntariatul. O multitudine de site-uri partenere se afla acum in constructie. CANARIE INK. este cea mai avansata organizatie de dezvoltare a Internetului din Canada. Ea lucreaza cu guvernul, industria si comunitatile educationale si de cercetare pentru a oferi Canadei cea mai avansata infrastructura de Internet, dezvoltare de aplicatii si utilizare curenta.

 

Obiectivul 6:   Oferirea oportunitatilor de invatare permanenta cat mai aproapeposibil de beneficiari, in propriile lor comunitati si sprijinite prin echipamente bazate pe ICT, oriunde se impun.

 Transnational

 

Proiectul ADAPT: SES-NET (Reteaua pentru Educatie si Formare din sud-estul Scotiei)

Grupuri tinta: IMM-urile dintr-o serie de sectoare cum sunt distributia si vanzarea cu amanuntul, multi-media, turismul si domeniul auto.

Universitatea pentru Industrie a fost creata cu scopul de a transforma in realitate viziunea guvernului Marii Britanii privitor la o societate a invatarii ("learningsociety"). Principalele obiective ale Universitatii pentru Industrie sunt acelea de a stimula cererea de invatare permanenta in randul intreprinzatorilor si a indivizilor, sa promoveze accesul, dezvoltarea calitatii si a oportunitatilor inovatoare de invatare, cu precadere prin folosirea Tehnologiilor de Informare si Comunicare (ICT).

Proiectul aduna la un loc un parteneriat larg de furnizori publici si privati de educatie si formare pentru a crea o retea de centre de invatare sprijinite de tutori. Infiintarea de centre de invatare este cheia proiectului iar multe dintre centre sunt situate in locatiinon-traditionale, inclusiv in cadrul unor companii. Invatarea permanenta furnizata de centrele locale de invatare este cea care oferaoportunitati de invatare adaptate la nevoile specifice ale indivizilor. Accesul la informatii, orientarea si sfaturile asupra oportunitatilor si furnizorilor de invatare au fost imbunatatite prin infiintarea unui centru de consiliere , informare, orientare si inregistrare pentru cursuri.

Oferta de moduri flexibile de livrare prin intermediul ICT si de pachete de invatare sau de module discrete, a insemnat ca indivizii care solicita invatare pentru un scop precis, sa poata avea acces la invatare, in general, mai degraba decat pentru o calificare deplina. De asemenea, doritorii de a invata care sunt angajati si care au nevoie sa-si coreleze procesul de invatare cu viata de familie sau angajamentele de lucru beneficiaza de aceste oportunitati.

 

Australia - Centrele de invatare

Obiectiv:  incurajarea implicarii locale si construirea unui sprijin local

 

Centrul pentru Cercetare si Invatare din Australia Regionala din cadrul Universitatii din Tasmania a explorat relatia dintre calitatea invatarii in comunitate, capitalul social din acea comunitate si rezultatele economice sustinute din regiunile Australiei. Australia are, de asemenea, experienta in a lega comunitati prin practica (grupuri unite de un scop comun care implica invatare in curs si schimb de idei si experienta), de exemplu, fermieri si manageri. Principii folositoare de buna practica pentru construirea unor comunitati ale invatarii pot fi derivate din Universitatile Australiei de Vest sau din Reteaua Invatamantului Deschis din Queensland (QOLN).

QOLN a fost realizat  ca initiativa a guvernului din Queensland pentru imbunatatirea accesului la invatare a comunitatilor unde accesul era restrictionat datorita izolarii si a altor factori. QOLN a dezvoltat o retea de peste 40 de Centre de Invatamant deschis care indeplinesc o serie de roluri si functii in comunitatile lor.

Centrele tind sa fie un punct central al comunitatii in domeniul invatarii. Coordonatorii sunt angajati din randul comunitatii si li se cere sa incurajeze implicarea si construirea unui sprijin local astfel incat sa largeasca impactul centrului in comunitate.